Wat zouden de rijken doen? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Pam Verwoolde - WaarBenJij.nu Wat zouden de rijken doen? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Pam Verwoolde - WaarBenJij.nu

Wat zouden de rijken doen?

Blijf op de hoogte en volg Pam

17 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad


En daar sta ik dan weer op het vliegveld. Deze keer vertrek ik niet voor drie maanden reizen naar Nieuw-Zeeland, of voor zesenhalve maand stage naar Port-Elizabeth, ook niet voor vijf maanden scriptie-schrijven in Kaapstad, niet voor zes maanden om te onderzoeken of het leventje in Afrika me bevalt, MAAR voor minimaal een jaar met een visum op zak voor vier jaar. Ik neem het woord ‘emigreren’ nog niet in de mond, maar het begint er verdomd veel op te lijken.

Dubai
Mijn avontuur begint – dat schijnt bij me te horen - met een creatieve wending tijdens de vliegreis. Wat te boek stond als een korte overstap in Dubai, wordt een volledige dag Dubai, gesponsord door Emirates vliegmaatschappij. Ik stap rond 7.30 uur het vliegtuig uit en krijg al meteen te horen dat de vlucht vertraging heeft opgelopen en dat het hierdoor niet mogelijk is om de volgende vlucht te halen. We krijgen er onmiddellijk een voucher bij voor transport naar een hotel, inclusief vouchers voor ontbijt, lunch en diner. Nu kan ik vrij snel de knop omzetten. Eerlijk is braaf, een bezoek aan Dubai staat niet bovenaan mijn bucket list, maar het is fantastisch om de stad op deze manier impulsief een dagje te bewonderen. In de shuttle naar het hotel leer ik een aantal gezellige mensen kennen en we trekken de hele verdere dag met elkaar op.

Facts & Figures
- Eén op de vier hijskranen op aarde staat in Dubai. Dat is ruim 24%.
- Voor het kunstmatige Palm Jumeirah eiland is genoeg zand geïmporteerd om 2,5 keer het Empire State Building in New York te vullen. In totaal gaat het om 94 miljoen m3 zand.
- Als de Burj Khalifa in Freiburg stond, zou de toren nog te zien zijn in Straatsburg. De toren is zichtbaar in een straal van 95 km.
- De politie in Dubai rijdt in dure sportwagens. Deze super cars, waaronder een Ferrari FF van € 367.000, een Lamborghini Aventador van € 291.400 en een exclusieve Aston Martin One-77 van € 1,31 miljoen zijn bedoeld om het toerisme te bevorderen en te bewijzen hoe verfijnd de stad is.
- De bevolking van Dubai bestaat voor 85% uit migranten. Amper 10 à 15% van de inwoners van Dubai is een Emirati.
- Koffie is te verkrijgen in de prijzenreeks van 0,50$ tot 260$ per bakkie.
- Voordat er bloemen geplant kunnen worden, moet er eerst een irrigatiesysteem worden aangelegd.

Maar genoeg over Dubai, op naar Kaapstad!

GELUK

Met een glimlach van oor tot oor zie ik de Tafelberg door mijn ruitje van het vliegtuig en er komt een gevoel van rust over me heen. De afgelopen twee maanden zijn drukker geweest dan gepland. Het idee om ‘een paar dagen in de week’ op invalbasis les te geven, is uitgeroeid tot een fulltime lesverband in klas 6 van de Strijene, een TOP-klas waar ik vorig jaar al eens les heb gegeven. Vijf weken ben ik de vervanger van een zieke juf geweest. “Choose a job you love and you’ll never have to work a day in your live”, zegt een spreuk. Deze uitspraak is zondermeer weer eens bevestigd. Ik voel me juffrouw in hart en nieren. Ik moet hier in Afrika ook iets mee gaan doen. Nee, ik GA er iets mee doen.

Nederland Schoon
Eén moment uit deze lesperiode zal ik niet gauw vergeten.
Het is 15 maart, de dag van het project ‘Nederland Schoon’. Met de hele school trekken we er 1,5 uur op uit om al het vuil in de omgeving op te ruimen. Om de motivatie in de klas een beetje op te krikken, krijgen de kinderen bij elke vijf volle vuilniszakken een beloning en het groepje met het grootste object wacht een verrassing. De sfeer is goed en ik sluit aan bij een groepje met twee jongens. Op een gegeven moment zie ik een wit veertje en ik vertel de mannen dat ik van mijn moeder heb geleerd dat witte veertjes geluk brengen. We hebben het er even over en gaan weer door. Vervolgens komen we het ene witte veertje na het andere tegen.

Evaluatie
Na de schoonmaakactiviteiten evalueren we de actie. We tellen het aantal vuilniszakken en bespreken wie het grootste object heeft gevonden. Het ene groepje heeft een zware tas vol magazines gevonden, de ander een aantal bierflesjes en weer een andere een lange stalen buis. De vraag rijst: “Wie verdient nu de verrassing?” Het zwaarste object, het langste object of speelt de kwaliteit van het materiaal ook een rol? Eén van de leerlingen steekt zijn vinger op: “Juffrouw, in dat geval hebben wij gewonnen, wij hebben zoveel witte veertjes gevonden en geluk is toch het grootste wat je kunt krijgen?” #speechless

Het witte-veertjesverhaal
Op mijn laatste dag krijg ik van de jongens een wit veertje. Ik zeg bij alle kinderen iets persoonlijks voor het afscheid en ik bewaar het witte-veertjes-verhaal tot het laatst. Waarom brengen witte veertjes geluk? Ik moet het antwoord schuldig blijven en tegelijkertijd zet hij me aan het denken. Maar of ik de betekenis nu weet of niet, als mijn oog op een wit veertje valt, sta ik altijd even stil bij ‘geluk’ en bij mijn moeder. Dat vind ik mooi en ik hoop dat er geen kind in klas 6 ooit nog een wit veertje ongemerkt voorbijloopt.

DIS LEKKA BY DIE SEE

En nu KAAPSTAD! Inmiddels ben ik er al weer twee maanden en het voelt nog steeds 100% als de juiste keuze! Ik ben in een warm bad ontvangen en meteen weer in het ritme doorgegaan, dat ik had ingezet. Ik ben druk met oppassen, af en toe een dienst in het guesthouse, de fruit business en niet te vergeten het opzetten van mijn eigen NPO. Omdat het project gaat plaatsvinden in de gebieden waar de boeren zitten, die veelal Afrikaans spreken, heb ik ervoor gekozen om de NPO een Afrikaanse naam te geven: PAM STIGTING. Waarbij PAM staat voor: Plesier, Assistensie & Motief. Omdat het Afrikaans zo dichtbij het Nederlands ligt, wordt op deze manier mijn naam ook uitgesproken zoals het hoort en niet in het Engels, heel fijn.

Sollicitatie
Daarnaast heb ik gesolliciteerd bij de Nederlandse School Kaapstad, een Nederlandse Taal- en Cultuurschool. Naast het lokale of internationale dagonderwijs krijgen kinderen hier drie uur per week les om een achterstand in de moedertaal te voorkomen en de instroom in het Nederlands onderwijs bij een eventuele terugkeer naar Nederland te vergemakkelijken. Per juli komt er een plekje vrij, groep 7/8, wat voor mij een ideale manier zou zijn om het lesgeven bij te houden. In juni hoor ik meer, spannend!

OPEN AIR CINEMA @ BOSCHENDAL WINE ESTATE

Eén keer per jaar krijg ik – zoals zo velen – de vraag: ‘Wat wil je hebben voor je verjaardag?’ Twee jaar geleden heb ik besloten om - in plaats van ‘hebbedingen’ - quality-time-presents te vragen. De heeft me geweldig creatieve activiteiten opgeleverd: variërend van een High Wine, theatervoorstelling en een dagje strand tot een picknickmand tijdens één van de Palm Parkies Valkenbergconcerten in Breda. Leuk om te krijgen en leuk om te geven.

De Open Air Cinema in Boschendal
Zo wordt mijn cadeau voor Willemijn een avondje naar de Open Air Cinema, Breakfast @ Tiffany’s @ Boschendal Wine Estate, één van de oudste wijngaarden in de omgeving. Heerlijk decadent rijden we met de Uber (taxi) richting Franschhoek. De picknickmand komt wel even ter sprake, maar de mogelijkheid om ons volledig te laten verwennen, heeft vrijwel meteen onze voorkeur. Als twee kleine kinderen lopen we letterlijk met open mond de mega luxe oprit van Boschendal binnen. Opgewonden pakken we onze stoeltjes en dekentjes en we veroveren een mooi plekje naast de VIP spot. In de sfeervolle eetkraampjes met de overheerlijke gerechten stellen we ons avondmaal samen en ook de vraag of we voor een ‘gewoon’ lekker wit wijntje gaan of luxe rosé-bubbels, levert geen enkel probleem op. Het wordt de duurste fles van de kaart (R240 = €15). Willemijn is immers jarig. Het is tijd voor een familie-uitspraak in ons gezin: ‘Wat zouden de rijken doen?’ Die kunnen het toch niet beter hebben dan wij? We voelen ons de koning te rijk.

De moraal van dit verhaal? ‘Collect moments, not things”.

Het weer
Nu bij jullie de lente is begonnen, kondigt hier de herfst zich aan. ’s Ochtends is het nu wat frisser. ’s Middags wordt het nog een heerlijke 20 à 25 graden en kun je met gemak weer in bikini in de tuin liggen, maar zodra de zon ondergaat, is het tijd voor een trui.
Ek ka nie kla nie.

Ter afsluiting: BAIE LEKKA MOMENTE

- ‘Good to have you back’, eerste reactie van iemand in de supermarkt als ik na twee maanden weer binnenloop.
- MIJLPAAL: Slave Route Challenge: 1/2 marathon uitgelopen!
- Eén week later de Cape Town (12 km) gelopen, mooie cooling down.
- Kookclub gestart met zeven Nederlandse meiden.
- ‘’It’s a uncommon thing to see you during the week’’, dit kreeg ik als reactie toen ik een keer door de week moest werken in plaats van in het weekend wat de alertheid/gastvrijheid van de mensen hier tekent.
- Bericht van een leerling als ik weer in Afrika ben:
“Hé Pam, drie keer raden wat er op het voetbalveld lag?!”
Ik: “Een wit veertje?”
Leerling: “Jaaaa, veel geluk!”

Nieuwe adres
4 Watermeyer Road
7441 Blouberg Rise
CAPE TOWN

Telefoon: 0027 79 260 6592

Lieve mensen, have a nice week!

Dikke kus uit Kaapstad!

  • 17 Mei 2016 - 15:07

    Esther:

    Lieve Pam, wat fijn dat je weer helemaal gesetteld bent. :) heerlijk om te lezen! Kus! Es

  • 17 Mei 2016 - 23:32

    Friedolin:

    Hoi Pam, wat je niet in de mond neemt, is wat het meest blijft hangen. Dát en de indruk dat je je hart volgt. Het eerste schuurt een beetje; het tweede stemt blij. "Zonder wrijving geen glans" krijgt een nieuwe betekenis. Liefs en alle goeds van Dante en Friedolin

  • 18 Mei 2016 - 00:13

    Pam 2:

    Lieve Pam,
    Wat een prachtig verhaal weer. Met een grote glimlach op mijn gezicht gelezen en (weer) ontroert door het verhaal van de veertjes, WOW. Wat ben je toch een ontzettend mooi mens.
    We bellen! Liefs xx

  • 18 Mei 2016 - 19:34

    Monique:

    Mooi verslag weer, zusje! Heel fijn dat je het zo naar je zin hebt. En congrats on the job!! Maakt je leven daar zeker weten nog mooier! We bellen snel. Dikke kus

  • 18 Mei 2016 - 21:01

    Mariska :

    Je zou een boek moeten schrijven Pam!
    Wat een prachtig verhaal over die witte veertjes, dat heb je me nooit verteld!
    Het ga je goed :-)
    Liefs

  • 18 Mei 2016 - 21:15

    Daphne:

    Wat schrijf je het toch weer leuk op! Tof om weer te lezen! X

  • 18 Mei 2016 - 22:28

    Buufke:

    Pammie wat is het weer een genot om jouw avontuur te lezen!!
    Misschien moet je ook als blogger gaan werken of een boek gaan schrijven

  • 18 Mei 2016 - 22:29

    Buufke:

    Ps:Volgens mij mist weer de helft van de tekst!

  • 23 Mei 2016 - 20:57

    Nikita:

    Schatje, wat een heerlijk verhaal weer! En ook ik ben ontroerd door het verhaal over de witte veertjes! Mooi hoor. En nogmaals gefeliciteerd met je nieuwe job! Je bent goed bezig, ben trots op je! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1719
Totaal aantal bezoekers 36684

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 30 December 2012

Holiday @ Thailand

07 Oktober 2011 - 01 Maart 2012

Writing my thesis under the South African sun!

17 Februari 2010 - 02 September 2010

Stage Port-Elizabeth

19 Maart 2007 - 21 Maart 2007

Backpacken @ Nieuw-Zeeland & Australië

04 September 2015 - 30 November -0001

Living my life @ Cape Town

Landen bezocht: