'Nie praten nie, maar dansen ja!' - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Pam Verwoolde - WaarBenJij.nu 'Nie praten nie, maar dansen ja!' - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Pam Verwoolde - WaarBenJij.nu

'Nie praten nie, maar dansen ja!'

Door: Pam Verwoolde

Blijf op de hoogte en volg Pam

04 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lovely friends,

Het duurt even, maar dan heb je ook wat: I N T E R N E T !

Ondertussen krijgen we hier al helemaal ons eigen leventje. Van maandag tot en met donderdag werken voor het project van Ready 4 Life van 9.00-14.00uur, en vrijdags hebben we vergadering over de weekplanning van de volgende week en zijn we heerlijk om 12uur klaar.

Hiernaast hebben we dinsdags om half drie vergadering voor de study and career exibition ‘Ready 4 Work’. Deze zal 24 maart plaatsvinden. Dit om meer ervaring op te doen over de Afrikaanse manier van werken.

Ook zijn we al met onze stageopdracht begonnen. Al loopt het allemaal íets anders dan gepland. Voor vertrek was het de bedoeling dat de laatste ‘Ready 4 Work Day’ (deze wordt 4x per jaar georganiseerd) een combinatie moest worden met entertainment, een groot muziek event wat wij moesten gaan organiseren. Toen we hier echter aankwamen lag het idee van een talentshow op tafel, een challenge kun je wel zeggen!
Het concept: een talentenjacht, ‘The battle of talents’ . Voor de World Cup gaan we verschillende scholen af (in elke area één school) waar we de audities houden. Uit elke categorie (dans, zang en wat nog meer populair is onder de jongeren) worden de drie beste gekozen en zij mogen optreden tijdens het grote muziek event op 21 augustus. Sharief, eigenaar van function&junction (De techniek) en JayByJay (expert in marketing) vormen samen met ‘Ready 4 Life’ het team voor dit nieuwe concept.
Na dit hele concept uitgewerkt te hebben: vision, mission, name, oneliner, target group, concept etc. hadden we vandaag onze tweede meeting.
En ja, heel het idee van de talentenjacht is van de baan. Op dit moment denken we aan een holiday programme voor de kinderen tijdens de World Cup. Aangezien iedereen helemaal in de ban van het WK zal zijn en de kinderen 6 weken aan een stuk vakantie hebben willen we een week programma organiseren die we dan in 6 verschillende areas willen gaan uitvoeren.
Helemaal leuk!
Daarnaast organiseren we 21 augustus een groot muziek spektakel, en wel ‘African Music’, waarbij populaire DJ’s zullen optreden en er ook entree betaal zal moeten worden. 1000den mensen kun je bij zo’n event verwachten en dit wordt dan echt een moneymaker voor Ready 4 Life en de andere organisators. Ready 4 Life zal meer op de achtergrond blijven, omdat het natuurlijk geen commerciële organisatie is, maar een moneymaker is natuurlijk altijd welkom. Dit om bijvoorbeeld te kunnen investeren in een Holiday Programme.
En zo gaat dat dan, the African Style. Ook kun je gerust een half uur of langer wachten op een meeting en soms wordt de afspraak vervolgens verzet. Maar ik moet zeggen Lea en ik zijn er al goed aan gewend en kunnen ons steeds makkelijker aanpassen.
We zullen zien of volgende week dit nog steeds onze stageopdracht is.

Even iets heel anders: We hebben ons aangemeld bij de sportschool! Helaas, geen Afrikaanse prijzen, maar zeker de moeite waard, aangezien het onveilig is om met z’n tweeën te gaan hardlopen, onze fietsen nog in Breda staan en we vooral veel moeten zitten.
Naar de fitness, iets waar ik altijd hard ‘nee’ tegen zeg. Laat mij maar lekker hardlopen in de buitenlucht of repeteren voor een dansoptreden.
Maar goed, het viel ontzettend mee. Overal fitness instructors die je maar al te graag willen leren kennen, zeker omdat we er natuurlijk op en top buitenlands uitzien. Bij één hebben we dan ook al zijn telefoon nummer weten te stikken, om PE. te leren kennen van de kant van een local. Een braai, surflessen, de repetitie van een band.. super leuk!
(Braai= hetzelfde idee als een bbq, alleen zijn ze hier zo sociaal dat ze wachten totdat al het vlees erop is geweest om zo gezamenlijk (koud) vlees te kunnen eten. Ik zeg: zonde!

Vrijdag zijn we naar een rugbywedstrijd geweest in het stadion (5euro), echt helemaal geweldig. We waren met de hele groep vrijwilligers, 12 vrouwen = 12 gillende keukenmeiden. ‘Pakken wat je pakken kan’, ‘Go number 1.’, ‘Nooit meer naar huis’ en vooral zoveel mogelijk geluid maken. I love it.

Afgelopen zaterdag was de verjaardag van de moeder van M. (onze Afrikaanse huisgenoot) en waren alle vrijwilligers uitgenodigd voor een braai. Het is hier de gewoonte dat als je de braai organiseert, jij voor het eten zorgt, en dat je als gast je drinken meeneemt. Dit is niet je eigen drinken, maar voor iedereen. Alles wordt op één tafel gezet en iedereen mag pakken waar die zin in heeft.
Als dan eenmaal het (inmiddels koude) eten klaar is mogen eerst de gasten pakken, dan de mannen en vrouwen, en als allerlaatste de kinderen. Kinderen worden hier heel anders behandeld dan in Nederland, ze krijgen helemaal niet zoveel aandacht. Het is dan ook een uitzondering hoe wij met de kinderen omgaan. Samen dansen, handje klap, interesse tonen.. niet bepaald gebruikelijk.
Het motto van een feestje in Zuid-Afrika: ‘Nie praten nie, maar dansen ja!’ Mijn eerste reactie was dan ook: ‘Super!’. Feit blijkt dat als je hier die mensen ziet dansen: dat ritme, die energie, de bewegingen.. alle Nederlanders, zelfs ik met mijn danservaring, zijn daar een nul bij. Maar wat geweldig om te zien!! Ik denk dat hier in één township zo’n 100 kleine Micheal Jackson’tjes zijn te vinden, minimaal!
Deze avond was een avond waarbij je terug denkt aan de lessen ‘Intercultural Studies’ van Peer Stoop (docent nhtv). Zet twee totaal verschillende culturen bij elkaar en probeer zoveel mogelijk te integreren in de ander cultuur. Dat loopt nooit in één keer goed, en zo ging het vanavond ook niet op rolletjes. Maar, het was een geweldige ervaring.

Eén van de eerste dagen van de week moest mijn klasje zich voorbereiden voor een sollicitatie gesprek, waarbij ze ook net gekleed moesten zijn. En dat hadden ze zeer goed onthouden, ’s morgens was iedereen al ruim op tijd aanwezig om de haren te stijlen, make-up op te doen, zich om te kleden en zich voor te bereiden. In plaats van punctueel op tijd beginnen (heerlijk Nederlands) begonnen we vandaag uitzonderlijk laat, in plaats van 9 uur begonnen we om half 11!! Maar, eerlijk is braaf, het was super om te zien hoeveel aandacht iedereen hierin stopte en hoe professioneel iedereen het sollicitatie gesprek had voorbereid.

Volgens mij heb ik alle dagen een beetje door elkaar gehaald… maar ik ben meer van het vertellen van gebeurtenissen dan elke dag tot in detail te beschrijven. Zie je het voor je: ‘Ik stond op, keek door mijn raampje en de zon scheen, ik dacht: ‘Heerlijk’.

Nieuwtje: 11 Maart gaan we een weekje Kaapstad boeken, hier zitten 3 andere studiegenoten waar we kunnen slapen, ideaal. Eén van de jongens is hier al sinds september 2009 en de 12e is het event dat hij heeft georganiseerd, een muziek event voor doven ‘Sense’. Ik heb al helemaal zin om te zien hoe hun leventje daar eruit ziet.

Lieve mensen, je hoort het: Dit leventje bevalt me wel!

Liefs en een hele dikke kus van mij!

  • 04 Maart 2010 - 19:59

    Ilona:

    KLinkt allemaal super mop. we skypen gauw, want ik heb veel te vertellen.

  • 04 Maart 2010 - 20:23

    Juliette:

    Helemaal leuk om te lezen! Je verteld prima ;) Ben helemaal jaloers Pammie! Zeker op dat weer..godallemachtig, het werd hier wat warmer, maar inmiddels wordt het weer kouder, het was net 2 graden; belachelijk. Dus ik zeg; enjoy!
    x

  • 04 Maart 2010 - 23:07

    Piep:

    He Pam,
    Klinkt allemaal goed!
    Genietze!
    Zoen Piep.

  • 05 Maart 2010 - 07:16

    Nancy:

    waauwwie pam, super! ik weet zeker dat jij met je danskunsten niet uit de boot valt gekkie! waauww een weekje kaapstad naar de jongens, goed gepland! xx

  • 05 Maart 2010 - 08:45

    Elke:

    hey meis, klinkt allemaal echt super hoor! en een paar dagen naar cape town, lekker hoor! have fun madame!

  • 05 Maart 2010 - 10:13

    Fred:

    Nou Pam, eerlijk is braaf ? maar weer een leuk verhaal. Je maakt zo wat mee in je nog prille leven !!
    Kijk uit naar het volgende verslag !!
    Gr. Fred X

  • 05 Maart 2010 - 11:44

    Elsbeth Kool:

    He Pam,

    Wat leuk om te horen, spannende dingen allemaal.
    Echt een leuke ervaring voor je. Geniet ervan, later kom je nooit meer zo makkelijk op plaatsen waar je nu komt en beleef je het nooit meer zoals nu, denk ik.

    Liefs
    Elsbeth

  • 07 Maart 2010 - 09:54

    Esther:

    Lieve Pam!
    Klinkt allemaal super, echt een heerlijk leventje. Neem aan dat je ook al bijna zwart ziet ;) ben benieuwd heo het project uiteindelijk zal uitpakken..

    Geniet!

    Kus

  • 09 Maart 2010 - 11:23

    Maris:

    Lieve Pam, ik heb je verhaal weer vol interesse gelezen. Ik ga je gauw eens een uitgebreide mail sturen, want het is belachelijk dat ik dat nog niet heb gedaan! Blijf genieten, en blijf ons op de hoogte houden.
    Liefs

  • 09 Maart 2010 - 15:56

    Nadine Mussert:

    Hoi Pam (en Lea),

    Ik kan niet wachten om ook bij R4L te beginnen. Het klinkt allemaal erg goed en je verslag is zo leuk om te lezen. Zondag vlieg ik die kant op en dan denk ik dat ik jullie gauw genoeg tegen kom, hoewel jullie dan misschien net een weekje Kaapstad doen? Nou, geniet ook daarvan en tot gauw!
    Nadine

  • 10 Maart 2010 - 09:42

    Simone:

    Hahaha Pam wat schrijf je weer lekker enthousiast, lijkt wel alsof je gewoon weer lekker in mijn oren aan het schreeuwen bent ;) Heerlijk!Fijn dat je het zo naar je zin hebt!Ik mail je snel maar ook hier in Breda druk druk druk!Geef dun Lea ook een dikke knuffel!

    Daag schatje!

  • 12 Maart 2010 - 08:02

    Susanne:

    Hey Pam!

    Leuk verhaal! Heel vervelend he dat leven in Zuid Afrika ;). Hoe gaat het verder met jullie? Lukt alles een beetje met het organiseren van het event? Heel veel plezier in Kaapstad en ik zal je verhalen blijven lezen!

    Groetjes en xx
    uit Sydney :D.

    Het is hier super trouwens ;) en over een paar dagen NZL onveilig maken ;).

    Groetjes aan iedereen!

    Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 36696

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 30 December 2012

Holiday @ Thailand

07 Oktober 2011 - 01 Maart 2012

Writing my thesis under the South African sun!

17 Februari 2010 - 02 September 2010

Stage Port-Elizabeth

19 Maart 2007 - 21 Maart 2007

Backpacken @ Nieuw-Zeeland & Australië

04 September 2015 - 30 November -0001

Living my life @ Cape Town

Landen bezocht: