Taku kainga to kaing ranei? - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Pam Verwoolde - WaarBenJij.nu Taku kainga to kaing ranei? - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Pam Verwoolde - WaarBenJij.nu

Taku kainga to kaing ranei?

Door: Pam Verwoolde

Blijf op de hoogte en volg Pam

22 April 2007 | Nieuw Zeeland, Auckland

Lieve allemaal!

Aaah, heerlijk om na ruim een week weer achter het internet te kruipen! Eerst alle reacties en mailtjes te lezen en nu klaar om mijn verhaal te typen, heb op dit moment een heel lijstje naast me liggen, omdat ik niks mag vergeten van mezelf. Want, ik heb echt een topweek achter de rug!

Ik ben begonnen in Whananaki. Chris en Ton hadden daar via via een zomerhuisje waar ze in konden. En dan leg ik dus maar meteen de nadruk om 'ZOMERhuisje', want de winter is hier toch wel begonnen, en het was er toch wel koud, omdat er geen kachel of iets was! Nou ja, koud... dan overdrijf ik natuurlijk weer een beetje te veel. Ik bedoel dat we een trui aanmoesten 's avonds.
Maar het was niet alleen een ZOMERhuisje, het was vooral een PRIMITIEF ZOMERhuisje! Zelfs zo primitief dat ik kon zeggen: 'Doe mij de backpackershotels maar!' Ja, nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen, en dan zo snel! Voor de wc moet je naar buiten lopen, dan is er geen licht, het is werkelijk een hok gebouwd van planken en een paar stenen. Maar het ergste is nog: Je kunt niet doortrekken!!! Alles valt gewoon in een diepe kuil, en dat verwerkt zich dan vanzelf in de bodem.. wraaah, stinken dat dat doet! Die geur zal ik nooit vergeten, verschillende poep en plas geuren bij elkaar. De gedachte alleen al!
Dan hebben we de douche. Nou ja, of je het een douche kunt noemen... het andere 'hok' buiten. Gemaakt van beton, planken en stenen: 'Een hok!' Je moest eerst een grote zak vullen met water, de goede temperatuur voor de douche. (Mijn eerste douche was dan ook veel te heet! Wat betekende dat ik weer terug moest om er koud water bij te doen!) Die zak hang je dan op in het hok.. en dan kun je een spuitje open zetten, waar dan 5 straaltjes uitkomen. Ja, heeerlijk zo'n douche 's ochtends, je bent meteen wakker, zoals iedereen dat altijd zo mooi zegt. Nou mooi niet dus, ik ben in een klap chagrijnig. En dat krijgt een persoon niet zo snel voor elkaar hoor!
Maar goed, het gaat om de ervaring!

Dan zijn we een dagje naar Matapouri geweest, een plaatsje met een prachtig strand. En daar zijn we onze wandeling gestart. Over het strand, door het water, over de rotsten.. Het is gewoon allemaal zo geweldig mooi. Eigenlijk onbeschrijfelijk. Terug van de wandeling zijn we gaan lunchen in Tutukaka. A big steak burger, daar was ik aan toe! Mijn buikje was meteen weer rond.
Ondertussen was ik ook nog mijn slippers kwijtgeraakt. (ja, nu ik mijn sleutels niet bij me heb, moet het iets anders zijn dat ik kan vergeten..) Had ze naast de auto in Matapouri laten liggen. Oeps, maar er bestaat geen beter excuus om nieuwe slippers te MOETEN kopen! Dan maar de eche, realones, Havaianas! Pink, heerlijk kleurtje.
Bij het huisje aangekomen zijn Ani, Chrissy (vriendin van Ani) en ik het roeibootje onveilig gaan maken. Wat een tocht. 3 Stappen (letterlijk) van het huisje vandaan sta je al in het water (als het vloed is) en daar begon ons avontuur. Peddelen, peddelen, peddelen. Stoppen bij een rots midden in het water, het eiland een naam geven, gekke foto's maken. Ach ja, waar je mee omgaat word je mee besmet. Ik leek weer een kind van 14;)! Op een gegeven moment kwamen we in de stroming richting de zee terrecht, dat was niet helemaal de bedoeling. Oplossing: Die twee andere meiden het water insturen en ze de boot laten duwen. Haha, daar zat ik dan, als een godin in een roeibootje. Mooi is dat.

Dan zijn we nog een dag naar de Bay of Islands geweest. Een boottocht van een halve dag, inclusief een picturemoment van de 'hole in the rock'. Heerlijk om zo een dagje op een boot te zijn. Ja, laterrrrrrr.... wil ik ook een boot!

Toen zijn we naar Ahipara vertrokken. Zo slaap je de ene dag bovenin een klein stapelbedje en heb je de andere dag een groot 2persoonsbed voor je alleen. Inclusief een geweldige, schone, toilet en douche IN het huisje!!!
Ik heb volgens mijn nog nooit van mijn leven zolang onder de douche gestaan. Komt ook omdat ik geen douchepersoon ben, doe mij maar een lekker bad, daar kan ik me uren in vermaken. Goed boek erbij! Maar een douche is bij mij altijd: 'ff snel!'

Die dag erna hadden we een lekker rustdagje. Iedereen doet gewoon lekker zijn eigen ding. Dus dan is het niet zo moeilijk om te raden hoe mijn dag eruit zag he. Bikini aan, handdoekje klaarleggen, discman met mijn nederlandse muziek erbij, ennnn: Wentelen maar!

De volgende dag ben ik de dag SUPER goed begonnen. Had mijn wekker om 06.15 gezet om om 06.30 klaar te zijn op het stand om te gaan hardlopen. En ja, ruim een half uur aan een stuk door. Ja, normaal is het een uur, ik weet het, maar als je bedenkt hoelang ik al niet gesport heb... STOP!!! (Daar wil ik niet aan denken!) Ik was gewoon trots op mezelf en dat wil ik zo houden! Oooh, en die douche erna! Ik kon er gewoon echt van genieten, heeerlijk! En toen: om 09.00 verzamelen voor de 'Experience 90 Mile Paradise with Sand Safaris! Op naar het meest noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland: Cape Reinga. Wat een geweldige trip. Super mooie stranden, zandsurfen, the story of 'The Gumdiggers, The Kauri Forests and The Kauri Gum', The Lighthouse, een picknick en terug met de bus over het strand. TOPDAG! Met weer hele mooie foto's!

Chris vindt mij en Ton op elkaar lijken. 'Jullie zouden zo vader en dochter kunnen zijn!' Haha, heel stom om te horen voor mij. De helft van mijn leven wordt er gezegd dat ik op geen van mijn ouders lijk en van de melkboer afkom. Maar ik leek wel op oma-Piep! Daar ben je blij mee als kindzijnde. Nu is dat ein-de-lijk veranderd en lijk ik op mijn moeder en worden Monique en ik als zussen gezien. En nu lijk ik ook op Ton!!! Maar het stomme is nog: Ik zie wat Chris bedoeld! De ogen! En de neus zegt ze... maar dat vind ik maar moeilijk te beoordelen. Wraaaaaah, echt grappig!

De volgende dag heb ik weer hardgelopen, en dat heb ik geweten! Had echt spierpijnnnn in heel mijn benen! Echt= mijn stopwoordje! Zelfs in het engels merk ik nu!! Really?! Seriously!? True!??? haha, wel leuk al die vertalingen!

Toen zijn we naar Wangerei vertrokken. En hebben we tijdens de reis de grootste boom van Nieuw-Zeeland gezien! Een omtrek van 13,8 meter! En een hoogte van 51,5 meter! Gigantisch dus!
Daar hadden we een shopdagje. Ik heb een wit/grijs gestreept vestje gekocht, leuk! Een Pam-vestje. Moest me inhouden om geen nieuwe schoenen, een broek en een rokje te kopen. Maar dat is me gelukt en ik ben helemaal blij met mijn vestje!

Dan ben ik in een nieuw boek begonnen. Een engels boek!! In het begin moest ik echt wennen en me super concentreren tijdens het lezen, maar het gaat al een stuk beter! Ik zit helemaal in het verhaal en het liefst lees ik het nu in een keer uit! Wie had dat nou ooit gedacht! Zeg nooit, nooit he!
Zo ben ik ook naar de bioscoop geweest. En dat ging ook helemaal goed.

Bij dit hotel hadden ze ook een 'SPA': bubbbbbelbadddddd, waar ik dan ook volop van heb genoten.

Toen zijn we richting Auckland vertrokken. De meiden waren helemaal zenuwachtig, want hier was HET grote pretpark: 'Rainbow's end' = kleine efteling, waar ze naartoe zouden gaan. uiteindelijk ben ik lekker mee geweest. Weer een ontzettend leuk daggie!
Daarna zijn we uiteten geweest bij een Chinees, en ik moet zeggen: ik heb gewoon een gebrek in mijn opvoeding ontdekt!! Ik moest met stokjes eten en ik kon er geen barst van! Heb van ze lang zal ze leven niet zo langzaam gegeten en zo stil geweest aan tafel! Ik was zooo bezig met mijn eten.
Maar in Nederland is het ook wel anders natuurlijk, je kiest gewoon sneller voor een pizzaria of een restaurant met van alles en nog wat. Helemaal als je zo'n broertje hebt als mij, dat voor de rest eigenlijk niets lust! (Hou van je hoor Bart!:D)
Maar oke, I like it! Vind het leuk nieuwe dingen te proberen, andere cultuur, anders eten. NEW EXPERIENCE!

Maar toen, gingen we de volgende dag weer uiteten (alvast voor Maartens verjaardag) naar een Japanner! En ja hoor, daar lagen de stokjes weer op tafel! 'Shit', dacht ik! 'Niet weer!' Maaaar, godzijdank had ik heel toevallig een gerecht besteld dat werd geserveerd met een lepel! Make My Day!!

Taku Kainga to kaing ranei? = My place or yours?? In maori-taal! Je weet nooit wat voor knappe maori-man ik tegen het lijf loop. Stel dat het liefde op het eerste gezicht is.... heb ik ook meteen de volgende onthouden: Marena mai koe ki a au?? = Wil je met me trouwen!
Hahaha, geweldig. Had deze zinnen uit zo'n boekje! lachen!

'Waar in de wereld je ook bent
Je denkt terug aan dan moment
Je weet niet waar je het van kent.....
Maar opeens herinner je het weer
Er was een eindeloze sfeer
En die is er telkens weer!!!!!!'

Ja, ik mis het brabantse stapleven wel hoor!! Zeker als ik zo naar al mijn nederlandse muziekjes luister!

Ik vertrek morgen richting de Mercury bay. Dan ga ik nog naar Whitianga, Rotorua, Waitomo, Taupo en River Valley voordat ik in Wellington ben. En daar wil ik gaan werken! Denk dat ik er over ongeveer 2 weken ben. Heb er helemaal zin in.

Dan is er misschien een studie die mijn ouders gevonden hebben, wat echt iets voor mij is. Ben ontzettend aan het twijfelen wat ik nu moet doen. Maar heb besloten dat ik eerst ga genieten van de kiwi-experience richting Wellington en dat ik het daarna allemaal ga uitzoeken en regelen bij Ton.

Zoooo, ik heb mijn lijstje afgewerkt!
Hoop dat jullie weer hebben kunnen genieten om mijn verhaal te lezen. Ik vind ze zelf volgens mij nog het leukst! Als ik een verhaal terug lees, ben ik alleen maar aan het lachen! Ach, that's me!

Hou van jullie, dikke kus!

  • 22 April 2007 - 05:27

    Sjoerd:

    Tof allemaal :D dat ga ik allemaal nog beleve als alles goed gaat :) ik denk dat ik de eerste keer al door wellington heen ben voordat jij daar bent, hoelang blijf je daar werken ?

    veel plezier en tot over een paar weekjes misschien :D

  • 22 April 2007 - 09:39

    Linda:

    Echt een geweldig verhaal!!!!
    Echt zo leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt..
    Heel veel plezier nog...

    Kus

  • 22 April 2007 - 11:36

    Ilona :

    nou moppie, ik lag met je mee achter de computer....weer een heerlijk verhaal!!!!!
    miss moeten we als je terug bent een keer in een chinees restaurant gaan eten.....dan kan je mij ook wat van de oosterse-(eet)cultuur bijbrengen!!!
    Ik ga vanavond voor je kijken wat ik van de opleiding vind voor.....hoop echt dat het leuk is, want dan kom je september weer naar huis....!!!!
    Hele dikke kus
    Ik ga nu naar het terras met marei en irene.....ook van de zon genieten

  • 22 April 2007 - 11:58

    Irene:

    Hey lieverd!

    Echt weer een super verhaal, ik heb er echt op zitten wachten!! Nou ik moet maar weer eens op gaan schieten want heb afgesproken met marei en iloon! Ben ook eindelijk een keertje vrij op zondag, dus gister flink gaan stappen.. en ja dat merk je dan wel weer :D Waren bij ilona thuis en toen kwam er een liedje waarbij we echt heel erg aan jou moesten denken: Een donder een bliksem een SLAG toen ik je zag! Hoop dat je snel weer naar huis komt lieverd!

    Veel plezier nog!

    Kus Ireen

  • 22 April 2007 - 14:48

    Marei:

    HAHA wat een verhaal weer zeg! Dat stukje over "iets anders" vergeten als het je sleutels niet zijn ;) Daar heb ik je al vaak aan moeten herinneren als we bijvoorbeeld in de stad waren!
    Zoals je al weet, we zijn net met z'n 3en heerlijk op het terras geweest (ik ben al verkleurd) en eindelijk weer even bijgekletst want dat was al te lang geleden (we hadden alledrie een kater dus t ging soms wat moeizaam) hihi

    Lieve schat, een dikke knuffel en een zoen voor jou!!
    Love you!!

  • 22 April 2007 - 22:12

    Arjun :

    Hey Pam
    Leuke verhalen weer,
    dat zomerhuisje wat jij beschrijft is net zoiets als in bulgarije. Die douche is wel een goed idee trouwens die heb ik nog niet eens. veel plezier verder.
    groeten Arjun

  • 23 April 2007 - 10:49

    Jan!:

    Heey Lieverd!!
    Zo te lezen weer volop meegemaakt! Leuk hoor! Voor mij is het ook altijd weer een genot om je verhalen te lezen. Je vertelt het zo levendig! Ik kan me er altijd een goede voorstelling van maken van de leuke en minder leuke dingen die je ervaart en mee maakt! Genietze nog!
    Dikke Kuzz!

  • 23 April 2007 - 12:58

    Monique:

    Hey zusje, super hip al die dingen die je meemaakt! Ik mail je. Kus, Monique

  • 23 April 2007 - 16:19

    Patricia:

    Wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt. Het is genieten al die verhalen.

    Have fun,

    Dikke kus

  • 28 April 2007 - 16:50

    Esther:

    Heerlijk verhaal weer!!
    je maakt ook echt zoveel mee zeg!

    :D

    hvj, kus Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 36807

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 30 December 2012

Holiday @ Thailand

07 Oktober 2011 - 01 Maart 2012

Writing my thesis under the South African sun!

17 Februari 2010 - 02 September 2010

Stage Port-Elizabeth

19 Maart 2007 - 21 Maart 2007

Backpacken @ Nieuw-Zeeland & Australië

04 September 2015 - 30 November -0001

Living my life @ Cape Town

Landen bezocht: